26. April 2016

Stil-Experiment / Style Experiment


Ich liebe die Hintergründe und Interieurs aus dem Film "Bernard und Bianca", die zum Teil auf einem verlassenen Raddampfer aus dem 19. Jahrhundert spielen, der in einem abgelegenen Sumpfgebiet vor sich hin rottet. Sie sind noch beeinflusst von Ken Andersons Zeichnungen und Concept Art, die er etwa seit dem Film "101 Dalmatiner" gemacht hat. Ich bin mir sicher, dass er es war, der auf die Idee mit dem Raddampfer als Versteck für den Antagonisten des Films, Madame Medusa, gekommen ist, und dass er auch einen Großteil der Outlines für die Innenaufnahmen gezeichnet hat - wenn es nicht alle waren, dann haben andere diese angelehnt an seine Entwürfe und Zeichnungen angefertigt.

Die Hintergründe in "Bernard und Bianca" stehen aber eigentlich für eine Übergangsphase in den Disney-Filmen: Sie sind einerseits noch stark der vorangegangenen Zeit der 60er und frühen 70er Jahre verhaftet, andererseits sind gemalte Partien deutlich herausgearbeitet, die den übrigen mehr graphischen Stil der Hintergünde mit Farbflächen und sichtbarer Betonung der Outline überlagern. Dadurch ergibt sich eine interessante Mischung aus "einerseits gezeichnet und andererseits gemalt". Ich selbst aber fand eine Vorlage für die obige Szene im Salon des Raddampfers, die offenbar noch aus der Entwurfsphase des Films ist - zumindest ist sie eher in dem Stil älterer Filme gehalten und kommt so nicht im fertigen Films vor (dort ist diese Szene sehr viel mehr in dem oben beschriebenen Stil teils gemalt und teils gezeichnet und viel weniger graphisch).
Ich mochte diese Art, den Innenraum darzustellen, immer so sehr, dass ich einfach mal versucht habe, ihn zu imitieren. Und dies ist dabei herausgekommen. Es hat sehr viel Spaß gemacht und ich sehe Medusa schon rechts durch die Tür kommen und ihren Handlanger Mr. Snoops zurechtweisen.

I am a great fan of Disney’s 1977 film ’The Rescuers’, because of the lost steamboat Madame Medusa is using a s a hideout in Devil’s Bayou.  I once wrote a message in the ask me section on Don Bluth’s site, because as most people know this was a film he worked on (especially the zoo sequence). I asked if anybody knew more about how it came to the swamp setting with the derelict side-paddle-wheeler. The answer was that Ken Anderson came up with that idea, and I think it´s plausible, since you see the style he introduced with  Cruella’ s mansion ’Hell Hall’ (’The One Hundred and One Dalmatians’) also in the backgrounds for ’Rescuers’. Counting in that he was an architect from profession and worked on many concept art at Disney it’s so likely that he did a lot of concept art for the old riverboat as well.
I love the backdrops of this period very much, especially the ones from the 60ies, but in the 70ies, there was still a lot of influence of that style to be seen in the Disney movies. Backgrounds in ’Rescuers’ had a feel from the designs of the earlier period to them, but there was also an new ’painted’ approach in the background art of this film. If you look closely, you can see that the backgrounds should be watercolors, but with more ’covering’ parts which were painted with gouache, I guess. There was an outline (indicating Anderson’s handwriting) put above those paintings, too. Here and there a little ’aside’ the pattern of the underpainting (or even missing, a bit), it evoked a subliminal serigraph effect of not exactly placed components.
But although the background art in the movie tended to a traditional painting style again, there is also artwork for the film that comes in an ’old style’ fashion of the period directly before - being found especially in the early stages of the film. I discovered the model for the style copy above at bonhams auctions (where it since has disappeared because it was sold). I think that it was rather ’concept art’ than original art from the movie because in the final film, the scene is in a less bright color style and has the above mentioned, more painted feel to it. Since I liked the concept art style for the scene above a bit more, I decided to do a style imitation of rather that one than the one in the movie. I wanted to explore how that art works and how to reach a similar effect as close as possible.
The picture you see above is the result of that experiment, which was great fun for me. Of course there are derivations from the original style - most of all, I think they painted the color parts on a less structured watercolor paper sheet than mine (I already used the backside, which is more smooth, but…). On the other hand, the combination of outlines and background underpainting comes quite close to the original, I think.
Well, all that’s missing now is Medusa, don’t you think? And Brutus and Nero. ’My precious pets!’